menu

شماره تماس: 09910851637

ثبت نام    ورود اعضا       

حدود 85 درصد کودکان تا چهار ساله هیچ نوع پوشش آموزشی دریافت نمی‌کنند/ جزئیات کنگره آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان

حدود 85 درصد کودکان تا چهار ساله هیچ نوع پوشش آموزشی دریافت نمی‌کنند/ جزئیات کنگره آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان

غفلت از حوزه کودکان در شرایطی که نهادهای گسترده‌ای تصور می‌کنند در این زمینه در حال خدمت‌رسانی هستند و لزوم بررسی جزئیات مربوط به آموزش کودکان پیش از دبستان از علت‌های برگزاری اولین کنگره بین‌المللی و پنجمین همایش ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان است.

دکتر منصوره کریم‌زاده، روان‌شناس کودک و مدیر گروه آموزشی رشته رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، به برگزاری اولین کنگره بین‌المللی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان اشاره کرد و در مورد ضرورت برگزاری کنگره تصریح کرد: حوزه کودکان پیش از دبستان در جامعه ما بسیار مورد غفلت واقع شده است. علی‌رغم این‌که همه فکر می‌کنیم در حوزه کودکان کار می‌کنیم اما عملاً کودک توان دفاع از خود را ندارد. ما هر تصمیمی می‌خواهیم برای آن‌ها می‌گیریم وکودکان آن‌طور که شایسته و بایسته است در حوزه‌های آموزش، سلامت و سیاست‌گذاری چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

سه سال اول زندگی، هزار روز طلایی است
او با تأکید بر اهمیت 6 سال ابتدایی زندگی افزود: می‌دانیم که دوره کودکی به‌ویژه 6 سال اول زندگی مهم‌ترین دوره رشد در زندگی است که اثرات خود را در سال‌های آینده نیز می‌گذارد. بسیاری از افراد معتقدند سه سال اول زندگی، هزار روز طلایی است. بهترین بازده سرمایه‌گذاری، در دوران کودکی است و همه دنیا نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سال‌های اخیر را سال رشد و سلامت کودکان پیش از دبستان نام‌گذاری کرده‌اند. به نظر می‌رسد از این نظر در ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده است. سازمان‌های بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند و برنامه‌های زیادی نوشته می‌شود که از منظر بومی، وابسته به فرهنگ ایران و جامع بودن، نیاز به بازنگری دارد.
حدود 85 درصد کودکان تا چهار ساله هیچ نوع پوشش آموزشی دریافت نمی‌کنند
کریم‌زاده با اشاره به عدم پوشش مناسب آموزشی کودکان گفت: بخش زیادی از کودکان تحت پوشش آموزشی قرار نمی‌گیرند. طبق آمار بیشترین توجه ما به کودکان پیش‌دبستانی است که آموزش و پرورش نیز در این زمینه بسیار تلاش می‌کند اما 4 سال اول زندگی مورد توجه زیادی نیست و عملاً سه سال بسیار مهم ابتدایی زندگی رها شده است. می‌توان گفت که حدود 85 درصد کودکان تا چهار سالگی هیچ نوع آموزشی دریافت نمی‌کنند. بر این اساس ضرورت دارد برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و قوانین مورد بازنگری قرار گیرند و لازم است توجه تصمیم‌سازان و فعالان حوزه کودک را جلب کنیم تا در برنامه‌های آموزشی و پوشش آموزشی بیشتر دقت کنیم.

مدیر گروه آموزشی رشته رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره لزوم یکپارچگی آموزش‌های پیش از دبستان بیان کرد: بحث دیگر در خصوص یکپارچگی در حوزه آموزش کودکان پیش از دبستان است. سازمان‌های بسیاری در این زمینه تلاش می‌کنند که باید بررسی کرد آیا مدیریت یکپارچه و برنامه‌های جامعی وجود دارد و در کنار آن تا چه حد سلیقه اعمال می‌شود. همچنین باید ارزیابی کرد که دنیا برنامه‌های خود را در حوزه پیش از دبستان با چه رویکردی پیش می‌برد. آیا در ایران باید با برنامه‌های سنتی پیش رفت یا برنامه‌ها، محتوا و روش‌های آموزشی خاص خود را نیاز داریم و چقدر این اصول را رعایت می‌کنیم. اگر بخواهیم مطالعه تطبیقی انجام دهیم، چقدر از منظر سبک‌های آموزشی بین ما و کشورهایی که پیش‌رو هستند و رشد کرده‌اند، تطبیق وجود دارد.

لزوم هم‌افزایی متولیان حوزه کودک
این روان‌شناس کودک با اشاره به گستردگی نهادهای حوزه پیش از دبستان اظهار کرد: لازم است در زمینه هم‌افزایی تمام متولیان حوزه کودک اقداماتی انجام شود. در بسیاری از کشورها شاید بیش از یک یا دو سازمان، متولی حوزه آموزش کودک نباشند اما در کشور ما در این حوزه تشتتی وجود دارد که هرکدام از یک منظر یا از یک بعد به حوزه کودک توجه خاص دارند. بحث دیگر میزان اهمیت به حقوق و تخصص مربیان است. بر این اساس ارزیابی می‌شود که تا چه اندازه از مربیان مجرب و متخحصص در حوزه کودک بهره می‌بریم. بنابراین توجه به کودک، متولیان کودک، برنامه‌های آموزشی کودک، مربیان کودک و سیاست‌گذاری در حوزه کودک در بحث‌های کلان و در برنامه‌های توسعه مواردی است که تا حدی انتظار داریم در کنگره محور بحث‌ باشد.

آموزش و سلامت کودک مورد توجه است
کریم‌زاده با بیان این‌که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران نهادهای متولی و برگزارکننده این کنگره هستند، افزود: سازمان بهزیستی، سازمان نظام روان‌شناسی، سازمان هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی نهادهای همکار هستند. در اولین کنگره بین‌المللی و پنجمین همایش ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان، بیشترین توجه ما در حوزه آموزش و سلامت کودک با توجه به اصل تکنولوژی و تجربه‌هاست. افرادی صاحب نظر، اندیشمند، دانشگاهی، سیاست‌گذار، مدیران سازمان‌های مرتبط، مربیان، متخصصان و علاقه‌مندان را گرد هم می‌آوریم تا تبادلی میان اطلاعات اتفاق بیفتد. تمام افرادی که در حوزه کودک کار کرده‌اند از جمله مربیان، مدیران، روان‌شناسان، متخصصان، اساتید دانشگاه و دانشجویان می‌توانند در کنگره شرکت کنند.

او ادامه داد: دو روز کنگره و یک روز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود. همچنین کنگره در قالب‌ ارایه مقاله، سخنرانی و پنل‌های تخصصی است. محورهای اصلی کنگره نیز در حوزه سیاست‌گذاری، آموزش و سلامت است که هرکدام شامل ریزموضوعاتی می‌شود. مهلت ارسال مقالات تا دهم اردیبهشت‌ماه 97 است. همچنین کنگره در روزها 29 تا 31 خرداد 97 برگزار می‌شود.

به گزارش مهرخانه، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کنگره به نشانی http://www.eche1.ir/ مراجعه کنند.




مطالب مرتبط: