menu

شماره تماس: 09910851637

ثبت نام    ورود اعضا       

اساسنامه

کودکان با ارزش‌ترین و مهمترین ثروت و سرمایه هر کشور به حساب می‌آیند. سرمایه‌ گذاری صحیح در جهت آموزش، سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و تربیت آنان مهمترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشورهاست. شخصیت انسان، سالهای اولیه زندگی شکل می‌گیرد و سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان 1000 روز طلایی نامیده می‌شود. در راستای توجه ویژه به  اهمیت روزهای طلایی، سال 2016 سال رشد و تکامل کودکان (ECD) نام‌گذاری شده است و اجباری بودن آموزش  از 3 سالگی در بسیاری از  کشورها مطرح شده است.

پیش‌ دبستانی به طور کلی به دو دوره تقسیم می‌شود؛ مهدکودک (تا زیر سه سال) و کودکستان و آمادگی (بالای سه سال). آموزش پیش‌ دبستانی یک برنامه اساسی است که اهداف اصلی آن عبارتند از رشد جسمی، ذهنی، عاطفی ـ اجتماعی و اخلاقی، رشد توانایی‌ها و استعدادهای کودکان، درک آسان مفاهیم علمی، ارتقای زبان‌آموزی، آماده کردن کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی، ایجاد احساس همکاری و عضویت در فعالیت‌های اجتماعی واحترام به قانون، نظم و مسئولیت‌پذیری.

کشور ایران در آموزش‌های پیش دبستانی از لحاظ درصد پوشش، جزء آخرین کشورها در جهان است (شاید در ردیف

بعضی از کشورهای فقیر آفریقایی!). این در حالی است که صاحبنظران معتقدند که تا سه سالگی مغز انسان به میزان80 درصد و در 5 سالگی90 درصد رشد می‌کند که ساختار آن شامل میلیاردها رشته‌های عصبی است (ماسن، 1380) و آموزش‌های صحیح در این دوره سنی، قابلیت کودکان را در مراحل بعدی زندگی رشد می‌دهد. مطالعات گویای این حقیقت است که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند.

خلأ نظری موجود در حوزه تربیت کودک پیش از دبستان و ضعف در ادبیات علمی و کاربردی این حوزه و عدم مدیریت یکپارچه در آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان، از جمله مهمترین چالش‌های پیش رو در حوزه آموزش و سلامت کودکان  پیش از  دبستانی می‌باشد. از سوی دیگر،  به دلیل خلأ جدی ادبیات نظری و منابع علمی مبتنی بر مبانی اسلامی در این حوزه اهمیت آن را دو چندان می‌نماید.

با توجه به اینکه امروزه انجمن‌های تخصصی در دنیا نقش فعالی را در زمینه تعیین اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک در سطح کلان از یک سوی، و از سوی دیگر ارتقای سطح علمی ـ حرفه‏ای و حمایت از حقوق متخصصین رشته‏های مختلف ایفا می‏نمایند و از آنجا که متخصصین هر رشته با توجه به آگاهی و دانش تخصصی و احساس مسئولیت در قبال حرفه و تخصص خود، بیشترین صلاحیت را در ارتباط با تعیین خط‏مشی‏ها و راهبردهای مربوط به حرفه خود دارند و به دلیل فقدان تشکیلات منسجم در حیطه تخصصی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان، ضرورت تأسیس انجمن در این رشته علمی احساس می‏گردد.

 هدف اصلی تأسیس انجمن علمی کودکان پیش از دبستان، توجه به رشد و تکامل همه‌ جانبه کودک (در ابعاد جسمی ـ حرکتی، شناختی، عاطفی و هیجانی، اجتماعی، کلامی، اخلاقی و رشد خلاقیت) با رویکرد ارتقایی و پیشگیرانه (تأکید بر جنبه‌های سلامت ‌محور، کودک محور، رفاه محور و روانشناسی مثبت‌ نگر)  و با تأکید بر نقش والدین، جامعه و رسانه می‌باشد.



مطالب مرتبط: